Bild: All Facebook

På förekommen anledning (berättar mer om det senare) har jag börjat fundera på detta med viral marknadsföring på Facebook. Viral marknadsföring bygger på att budskapet man vill sprida väcker så mycket uppmärksamhet och intresse hos de som ser det att de mer eller mindre självmant väljer att sprida vidare budskapet. Det sprids alltså som ett virus. Fast inte nödvändigtvis ett dåligt sådant.

Sociala plattformar såsom Facebook, Twitter och Tumblr har banat väg för denna typ av marknadsföring. Man “gillar”, rekommenderar, kommenterar och bygger på så vis sin onlineidentitet. Som ni säkert kan förstå är detta något som många företag och varumärken lockas av att utnyttja. Att synas i ett sammanhang där tusentals konsumenter utan krav på motprestation väljer att säga att man är bra är med stor sannolikhet bättre än att själv försöka övertyga människor i mer traditionell (ofta enkelriktad) reklam.

Tidningen Wired skrev i februari att över 1 miljon företag valt att implementera Facebooks social lager på sina sajter. I många fall handlar det då om att låta besökarna logga in med Facebook Connect, vilket innebär att man loggar in med sitt Facebook-login istället för ett för sajten specifikt login. Väldigt bekvämt eftersom man endast behöver se till att vara registrerad och inloggad på Facebook för att identifiera sig. No more glömma lösenord alltså. Facebook Connect innebär också att det blir lättare att dela innehåll från sajten man loggat in på med sina vänner via Facebook. Even better!

Men. Det finns ett men som en hel del företag inte tänker på eftersom tanken på viral spridning är så lockande. Min branchkollega Paula Marttila har skrivit ett väldigt bra inlägg och en Prezi-presentation om just detta (läs!). Med “karriärnätverket” BranchOut som extremt avskräckande exempel. BranchOuts användare spred tillsammans så mycket BranchOut-relaterade inlägg på Facebook och Twitter att folk till slut började avfölja vänner som använde tjänsten. Det – mina vänner – är badwill.

Jag råkade själv ut för detta ganska nyligen. Fick häromveckan hjälpa en kompis att blockera en av mina Facebook Appar eftersom hon stördes av alla inlägg som hennes vänner som använder appen delade på sina väggar (dessa dyker som bekant upp i hennes flöde). Det kändes naturligtvis lite ledsamt. Men jag insåg snabbt att det är mycket bättre så än att hon (och andra) för alltid förknippar varumärket med något negativt.